Den store debat: To takts vs fire

Kampen om herredømmet mellem to slagtilfælde og fire takts quads er tilbøjelige til at rage på for evigt, med undtagelse af eksterne faktorer, der kan standse denne meget gammel debat; Det er meget sandsynligt, at kommende lovgivning kunne ende produktion af to takts motorer, hvilket gør det umuligt at få en ny totakts quad. Så hvis du har nogensinde overvejet at få en to takts quad, uret tikker.

Mekanisk ligger forskellen mellem en to takts og fire takts i hvor ofte tændrør brand. I en to takts, det brande en gang med enhver revolution af cam, mens en fire takts kun brande stikkene hver anden revolution af cam. Med alt andet lige, vil en to takts har dobbelt så mange forbrændingsanlæg som en firetakt, som får den til at producere langt mere energi med samme størrelse motor. Mens dette kan gøre en to takts lyder som et oplagt valg, er der flere ulemper to takts ATV motorer design og ydeevne karakteristika.

Ekstra energi og varme, der produceres af en to takts kræver olie skal føjes til gas til at holde motoren ordentligt smurt. Fordi olie sættes i forbrændingskammeret, røg to takts motorer en masse, hvilket er årsagen til den forestående forbuddet. En bivirkning af den imponerende kraft at totakts motorer producere er at den øverste ende af motor skal genopbygges lidt ofte, afhængigt af hvor hårdt motoren er skubbet. Selv om genopbygningen ikke er frygtelig dyrt, skal det gøres med jævne mellemrum for at undgå at genopbygge hele motoren.

For mange ryttere konstant vedligeholdelse er værd de resultater, de får ud af deres to takts motor, men adgangen til denne magt kan være uoverkommelig for nogle ryttere, ridning stilarter og terræn. For at udnytte kraften i en to takts motor, skal du holde for gassen tæt på vid gab til at bo i power bandet. Selv om nogle modeller er bedre end andre, mangler nogle stock to streger reel magt på lav eller mellemtone. I hænderne på en erfaren rytter, en to takts er en fantastisk maskine, men i visse scenarier, kan du miste al din magt ved at gøre en nødvendig op Skift eller bremse uden en hård Skift nede. Men deres eksplosive power gør to streger motoren valg for mange racere, især i racing discipliner, der kræver hyppige hopper og hurtig acceleration ud af sving, såsom Motocross.

Mest typisk vedligeholdelse kræver de fleste firetakt quads relativt lidt opmærksomhed. Tændrør og olieskift er altid nødvendigt, men du behøver ikke at genopbygge motoren på en regelmæssig basis. Dog mange ryttere klager over de høje omkostninger ved genopbygningen fire takts motorer når det er nødvendigt, men en fire takts motor vil holde op længere end en to takts hvis det er rode korrekt. Hvis du holder en høj i rpm vifte firetakt hele tiden, du beder om problemer. Selv om fire streger ikke besidder den karakteristiske miniferie acceleration af en to takts motor, har de adgang til magten gennem en større omdrejningsområdet, hvilket eliminerer behovet for gashåndtaget bred åben hele tiden. Adgang til magten i lav og mellemtone giver mulighed for en meget mere afslappet ridning erfaring eller mulighed for at dykke ned i dyb mudder og komme ud på anden siden. Fordi en fire takts har magt på den lave ende, har det en meget lettere ved at frigøre sig fra dyb mudder, mens en to takts er normalt dømt, hvis det kommer til et stop i mudder. Fire streger, i mange tilfælde har et højere tophastighed end to streger, men vil tage meget længere tid at komme til deres tophastighed. Fire streger har forbedret meget gennem årene, med nogle mange dominerende racing quads er fremdrives ved fire takts motorer. Men, Honda 250R, en klassisk to-takts quad, stadig tager podiet steder over ti år efter det begyndte produktionen.

For det meste er to takts motorer bedre egnet til lys sport quads og fire streger, som producerer de fleste af deres magt på den lave ende, er mere velegnet til tungere quads for mudder, klipper og arbejde programmer. Debatten mellem to slagtilfælde og fire takts motorer er ikke tilbøjelige til at slutte snart, men produktionen af to takts motorer kan. Hvis du foretrækker høj hastighed, luftbårne, adrenalin tunge ridning og du ikke har noget imod at bruge nogle tid på at dreje en skruenøgle, kan du få din hånd på en to takts quad, mens du stadig kan.

Phillip Russell

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top